Eğitimin Adı:Osmanlı mimarisi süsleme ve tasarım (atölye) kursu
Tanımı: Osmanlı mimari süsleme sanatının incelikleri ve tasarım çalışmaları yapılacaktır.
Katılımcı Profili: 17-55 yaş arası herkes katılabilir.
Kayıt İçin Gerekli Belgeler ve Şartlar: İlgisi olan herkes katılabilir.
Eğitim Dönemi: 14 Nisan -14 Haziran
Eğitim Yeri: ERSEM Binası
Eğitim Sorumlusu: Prof. Dr. İlhan ÖZKEÇECİ
Verilme Şekli: Yüzyüze
Değerlendirme Kriterleri: Katılım belgesi verilecektir.
Eğitim Ücreti: 2500 TL
“OSMANLI MİMARİ SÜSLEME VE TASARIM ATÖLYESİ” HAKKINDA
Prof. Dr. İlhan ÖZKEÇECİ
1.Genel Durum
Kökleri tarihin çok eski dönemlerine kadar uzanan Türk sanatı, dinamikleriyle batı sanat ve
tasarım dünyasını da derinden etkilemiş bir evrensel değerdir. Yüksek seviyede estetik çizgi ve tasarım
normlarına sahip olan Türk sanatı, Asya coğrafyasıyla beraber dünyanın önemli bir bölümünü de tesiri
altına almıştır. Asya’nın içlerinden başlayarak Anadolu topraklarına kadar uzanan Türk sanatının
yüzlerce yıllık macerasında önemli değerler insanlığın istifadesine sunulmuştur.
Tarihi süreçte Osmanlı kültürü, Türk sanat mirasını Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu
kültürlerinden devralarak kendi yorumlarıyla birlikte hayata yansıtan temel kültür kaynağımız
olmuştur. Geçmişten bugüne intikal eden cami, mescit, medrese, imarethane, hamam, han, saray, köşk
gibi mimari eserlerin yanında; elyazmaları, giyim-kuşam, mutfak eşyası gibi pek çok kıymetli eserin
dekor ve süsleme profilini bünyesinde barındıran Osmanlı sanatı fevkalade özgün bir yaşam biçimini
sergiler. Osmanlı eserlerinin etki alanını sadece “Türkiye Cumhuriyeti” sınırları olarak değil, aynı
zamanda üç kıtaya yayılan önemli bir kültürel coğrafya olarak düşünmek gerekir. Bakıldığında bu
sanatın dünya çapında bir boyuta sahip olduğu açıkça görülür.
Tasarım konusu tarih boyunca insanlığın önemli ilgi alanlarından biri olmuştur. Günümüz
müzeleri, tarihin en eski dönemlerinden beri yaşamı şekillendiren eşya ve üretimlerin hep birer tasarım
ürünü olduğunu gösterir. Türk tarihinde de bu çerçevede pek çok eser günümüze ulaşmıştır. Ancak
bugün ülkemizde tasarım anlayışının geçmişteki gibi olmadığı bir gerçektir. Bu bağlamda Türk tasarımı
adına, dünya çapında etkili projelerin üretilmesi de söz konusu olamamıştır. Dahası, tarihi kıymete
sahip Türk sanatı eserleri hakkında yeterli bilgi ve birikime sahip olamadığımız bir gerçektir. Bu
bakımdan hem çağdaş dünya perspektifi hem de milli kültür değerlerimiz açısından “Türk sanatı”nı
temelden ele almak önemlidir.
Dünden bugüne, başta medya ve sinema olmak üzere batı sanat dünyası, -yine Türk sanatının
evrensel çizgilerinden yararlanarak- yeni ve başarılı tasarımlar ortaya koymuştur. Bugün, batı sanat
dünyasının yeni tasarım ve yeni üretimlerle toplumlara yön verdiğini, bizim de -genellikle- bir şekilde
bedelini ödeyerek bu ürünleri satın alan konumda olduğumuz görülür. Ancak çağdaş uygarlık seviyesine
ulaşmakta, güzel sanatlar ve tasarım eğitimimiz ve bu yolda yapılacak yeni projelerin katkısı büyüktür.
Tasarım faaliyetlerinin hızla değişerek geliştiği günümüzde Türk sanayi ve teknoloji ürünlerinin
tasarımlar konusundaki yetersizliği de açıktır. Bütün bu sebepler ışığında Türk Sanatı eğitim
platformunun yeni açılımlarla tasarım dünyasına yön vermesi gerektiğine inanıyorum.
2.Mevcut Konjonktür ve Yeni Öneriler
Kayseri, Günümüzde önemli bir ticaret ve sanayi şehri olmakla beraber ciddi akademik
kurumlara sahip bir eğitim merkezidir. Erciyes Üniversitesi ile başlayan Yüksek öğrenim serüveni, bugün
çeşitli devlet ve vakıf üniversitelerinin hayata geçmesiyle ulusal ve uluslararası platformlarda daha
gelişmiş ve daha etkin bir konuma gelmiştir. Bu bahiste Erciyes Üniversitesi, kurulduğundan bugüne,
çeşitli fakülte, yüksek okul ve diğer eğitim birimleriyle ülkemizin bilimsel, kültürel alanlardaki eğitimli
insan ihtiyacına cevap vermiştir.
Erciyes Üniversitesi, Güzel sanatlar alanındaki fakülte ve Enstitüleriyle de örgün öğrenime
akademik kazanımlar sağlamıştır. Ülkemizin geleceğine gelişimine yapılan bu destekler yüksek öğretim
ortamını daha kapsayıcı konuma getirmektedir. Bu doğrultuda sürekli eğitim merkezi Ersem, Üniversite
içinden ve dışından kendisini geliştirmek isteyen kişilere önemli destekler sağlamaktadır. Çeşitli
dallarda kurslar açan Ersem, Erciyes Üniversitesi’nin aktif bir birimi olarak önemli bir görevi yerine
getirirken, eğitim portföyündeki programlarla her kesimden insana ihtiyaçları doğrultusunda eğitim
desteği sağlamıştır. Bu çerçevede Ersem’in eğitim yelpazesine yeni bir teklifle, “Osmanlı Mimari
Süsleme ve Tasarım Atölyesi” adında farklı bir sanat dalıyla katkıda bulunmak istiyorum.
2
Bir sanatçı-akademisyen olarak, uzun yıllar çeşitli üniversitelerde sanat ve tasarım alanında
eğitim görevlerinde bulundum. Akademik düzeyde sürdürdüğüm çalışmalarda, eğitim alanındaki
ihtiyaçları, yapılması gerekenleri, Türk sanatının tarihten gelen estetik değerlerini ve eğitime yapacağı
katkıları araştırdım. Yalnızca klasik Türk sanatları alanı değil; mimarlık, grafik, endüstriyel tasarım,
bileşik sanatlar, sanat ve kültür yönetimi gibi değişik dallarda bu yeni disipline yönelik müfredat ve
dersler hazırlayarak sanat eğitimi faaliyetleri gerçekleştirdim. Bugünkü perspektifte, birikimlerimi
Ersem’de açılacak ‘Osmanlı Mimari Süsleme ve Tasarım Atölyesi’nde katılımcılarla paylaşmak
istiyorum. Bu atölyenin milli ve klasik sanatlar konusunda eğitime yapacağı katkıyı önemli buluyorum.
Özellikle üniversite dışından söz konusu atölyeye katılmak isteyenlere bu fırsatın tanınmış olması
üniversitemiz açısından bir cazibe merkezi oluştururken, yetenekli, gayretli öğrenciler için farklı bir
alanda gelişim fırsatı sunacaktır.
3.“Osmanlı Mimari Süsleme ve Tasarım Atölyesi” nedir?
Yüzyıllar boyu verdiği evrensel nitelikli eserleriyle ün salmış Osmanlı sanatının estetik
altyapısından beslenen çok yönlü bir tasarım eğitimi gerçekleştirmek atölyenin temel amacıdır.
Bugün eğitim müfredatımızda Osmanlı sanatının yeterli derecede yer aldığını söyleyemiyoruz.
Her ne kadar sanat, sanat tarihi, mimarlık gibi alanlarda Türk ve Osmanlı sanatından bahisler olsa da
bunun yeterli seviyede olmadığı aşikardır. Bu sebeple eğitim kurumlarımızda Osmanlı sanatının daha
ileri formatta ve daha etraflıca ele alınmasının bir zorunluluk olduğunu düşünüyorum.
‘Osmanlı Mimari Süsleme ve Tasarım Atölyesi’nde, başta mimari olmak üzere Osmanlı
sanatında yer alan bitkisel-soyut motifler, rûmî, bulut, geçme, münhani ve geometrik motifler ve
kompozisyon tanımları ve uygulamaları üzerinde durulacaktır. Uygulamalı çalışmaların yapılacağı
atölyede gerektiğinde taş, ahşap, seramik, metal, kâğıt gibi malzemelerden yararlanılacaktır. Masa
üstünde hazırlanan tasarıların sahada uygulanması üretim dünyası için vazgeçilmez bir destektir. Temel
özellikleriyle bu Atölye, özellikle günümüz sanat profiline katkı sağlayacak kadim estetik kuralların
katılımcı bireylere kazandırılması düşüncesiyle kurulmuştur.
4.Atölyenin amaçları
o Mimar, tasarımcı ve çeşitli proje sahiplerine,
o Sanat ve tasarım alanında yeni bir dalın yetkinliğine sahip olmak isteyen öğrencilere,
o Sanat yeteneğini daha donanımlı bir biçimde geliştirmeyi düşünenlerin kişilere,
o Kendini daha iyi ifade etmek isteyen genç bireylere,
Güçlü bir evrensel kültür kaynağı olan Osmanlı sanatını daha yakından tanıtmak ve
donanımlı bir sanat atölyesine mensup olmalarını sağlamak “Osmanlı Mimari Süsleme ve Tasarım
Atölyesi”nin kuruluş amaçlarındandır.
Bununla beraber, “Osmanlı Mimari Süsleme ve Tasarım Atölyesi” kırk yılı aşkın bir sürenin
tecrübe ve birikimiyle yeni kuşaklara kendi kültür ve estetik değerleri konusunda farkındalık
oluşturmak ve Türk sanatı eğitimine farklı bir destek sağlamak düşüncesiyle kurulmuştur.
5.Atölyenin Hedef kitlesi:
▪Ülkemiz platformunda aranan tasarımcılık mesleğine sahip olmak isteyen kişiler
▪Sanat ve tasarım öğrencileri
▪Mimarlar-mühendisler ve diğer teknik meslek mensupları
▪Sanat atölyesi mensupları
▪Ve sanata ciddi ilgi duyan genç kuşaklar, atölyenin muhtemel hedef kitlesini
oluşturacaktır.
6.Atölye Ders Müfredatı
1-Öğrencinin (atölye eğitimine başlamadığı zamanlarda) önceden almış olduğu eğitim ve
yapmış olduğu uygulamaların incelenmesi
2-Bu çerçevede çalışılmış örnekler istenmesi
3
3-Çizgi çalışmaları: düz-kavisli –dairevi / 0.5 kurşunkalem
4-Daire / yarım daire /yaprak oluşumu C ve S kıvrımları
5-Birim yaprak ve kombinasyonları
6-Kavis C – dairevi çiçek/ pençler
7-Simetrik çift merkezli çiçekler hatayi vb.
8-Kompozisyon şemaları
9-Helezon çeşitleri
10-Ruminin oluşumu ve rumi kompozisyonları tasarlama
11-Bulut motifi oluşumu ve bulutlu kompozisyonları tasarlama
12-Geometrik alanlar / basit zincir geçmeli alan bölümleri/Çerçeve-bordürler/Bağımsız
geometrik desen kurguları
13-Çeşitli malzemeler üzerinde renk uygulamaları
14-Geometrik form ve biçim araştırmaları
15-Herhangi bir kapalı mimari alanda dekorlama egzersiz ve uygulamaları.
Atölyedeki eğitimi süresi, konunun zenginliği açısından farklılıklar gösterebilir. Atölye
çalışmaları aynı zamanda teorik bilgiler ve görüntülü malzeme ile desteklenecektir.
7.Atölye Eğitim Çıktıları
•Motiflerden kompozisyonlar oluşturup, bunların uygun renk kombinasyonlarıyla
tasarımlar gerçekleştirebilmek.
•Türk desen ve motiflerini tanıma konusunda üst düzey bilgi sahibi olmak
•Üçboyutlu formlar planlayıp, bunları uygun şekillerde dekore edebilmek
•Sıva, ahşap ve deri gibi malzemeler üzerine kalem işi kompozisyonları uygulamak
•Mimarlık proje ve yapımlarında restorasyon çalışmalarında dekoratör-uzman olarak
görev yapmak
•Ahşap, taş, mermer, seramik, cam, deri, kâğıt gibi çeşitli malzemeler üzerine proje
uygulamaları yapmak veya destek olmak
•İki boyutlu, üç boyutlu muhtelif projeler hazırlayarak endüstriyel üretime tasarım
alanında katkıda bulunmak
•Hazırladığı çeşitli kullanım eşyalarını ve dekoratif ürünleri kişisel olarak pazarlamak
•Bütün bu alanlarda yetkili eğitici-öğretici olarak görevler alabilmek.